Bikaner

27 oktober 2016 - Bikaner, India

Ik vertrek vroeg uit het blauwe hotelletje in het drukke deel van Jodhpur en tref gelukkig meteen een tuktuk die me naar de plek brengt waar Manoj me eerder had afgezet. Het is gelukkig nog rustig dus we zijn er zo.

De hele 245 km hebben we te maken met slechte wegen en het duurt dan ook weer ruim 4,5 uur voordat we in Bikaner aankomen. Onderweg veranderd het uitzicht langzaam in een woestijnlandschap wat toch ook wel weer z'n charme heeft.

Waar we ook regelmatig mee te maken krijgen zijn spoorwegovergangen... op de route van Jodhpur naar Bikaner ligt zo'n beetje parallel een spoorlijn en onderweg moeten we er 4 keer overheen. Bij 3 daarvan moesten we wachten en bij 1 was de trein net voorbij. Bij de eerste keer wachten was het dubbel feest want toen kwam er nog 1 van de andere kant. Het is niet net als in Nederland dat de overgang dicht gaat net voor de trein komt, nee, hier gaat ie ruim van tevoren dicht en staan we telkens zo'n 10 minuten te wachten. Het is wel een hele happening want iedereen stapt uit, rookt een sigaretje, sanitaire stop, enz. Ik vind treinen sowieso erg leuk (behalve in Helmond!!) dus ik vind het wachten en kijken niet zo erg.

Bikaner zelf heeft eigenlijk geen bijnaam, dus da's wel een beetje jammer voor de titels van m'n berichtjes...

Waar zal ik beginnen? Het is niet mijn stad... het is minder toeristisch dus zijn de mensen minder toeristen gewend, met het gevolg dat ik dus weer erg in de belangstelling sta. Ik probeer er niet op te letten en ga 's avonds door het station op zoek naar een restaurant. Daar eet ik erg goedkoop terwijl er door een stel meiden tientallen foto's van mij worden gemaakt.
'S middags ging ik nog even naar een kamelen boerderij, super groot en leuk om te zien!

Het station is trouwens ook wel een dingetje hoor, mensen liggen er te slapen, hele groepen zitten daar te wachten en treinen hebben soms ook echt wel 3 uur vertraging. Treinen puilen uit, de deuren gaan dan ook niet dicht...

De volgende dag ontmoet ik bij het ontbijt 2 Canadese mensen en 2 mensen uit Meijel (of all places...) en praten we over van alles en nogwat. Leuk om eens met anderen ervaringen uit te wisselen en de do's en don'ts te vertellen over steden die we gezien hebben.
Daarna ga ik op pad naar een aantal tempels wat ontzettend tegen valt.. het is er super druk met Indiërs en ik wordt van alle kanten aangestaard. Kinderen volgen me en smeken om geld dus rustig zitten gaat ook niet. Ik loop daarom maar het hele stuk terug, zo'n 2 kilometer door de markt en het station terug naar het hotel. Daar blijf ik lekker luieren en als de zon bijna  onder gaat fijn ff in de tuin zitten.

Nu is het (alweer!) tijd voor eten, jammie!

(Het is alweer een dag geleden dat ik dit schreef maar de WiFi heeft het nog niet toegelaten het te plaatsen. Foto's uploaden lukt al helemaal niet dus die houden jullie tegoed)