Delhi

4 november 2016 - Delhi, India

Ik ben inmiddels alweer een week thuis maar moet nog een laatste stukje verslag uitbrengen van m'n geweldige reis door India... nu is het echt ten einde.

Door de vertraagde vlucht vanuit Varanasi  kwam ik pas laat aan in het hotel in Delhi. Ik heb op advies van Raj een hotel uitgezocht in het zuiden van Delhi, in de buurt waar Raj woont. Dat maakt het makkelijker om nog 2 keer af te spreken na zijn werk (slechts 20 minuten reizen) en ik zit niet midden in de drukste delen van de stad. Ik ben toch niet heel veel van plan dus dat komt wel goed uit.

Ik check rond 18:45 uur in en sta vrij snel daarna in mijn riante kamer. Omdat ik honger heb kleed ik me snel ff om en ga naar beneden op zoek naar eten. Het hotel heeft alleen vegetarisch en ik ben echt op zoek naar non veg dus vraag ik de manager of hij een goed restaurant dichtbij weet. Helaas niet, maar er is wel een take away in de buurt en dat kunnen ze voor me regelen en bezorgen op mijn kamer. Nog beter geregeld dus!
Het eten blijkt ook nog eens super lekker en heel veel te zijn dus ik ben een gelukkig mens. Raj komt daarna ook nog langs met wijn en we hebben de grootste lol samen als we nog wat eten en Bollywood muziek video's kijken.

De dag daarna ga ik er toch maar ff op uit omdat ik nog wat van Delhi wil zien en de hele dag op een hotelkamer zitten is ook geen feest. Ik wist dat er een dierentuin is in Delhi dus dacht dat dat een leuk uitje zou zijn. Ik een tuktuk geregeld en een half uur later stonden we voor een dichte dierentuin... tja eh wat dan? Doorgereden naar karol bagh waar ik 5,5 jaar geleden logeerde en wat een goede wijk is om te shoppen. Ik liep er wat verloren rond, totaal ander beeld dan ik in mijn hoofd had. Bij de Mac Donalds maar even wat drinken en een sanitaire stop en bedenken wat ik dan wilde doen.

Een tuktuk chauffeur wist wel een leuke Indiase markt dus ik heb me over laten halen... bleek ik weer bij een winkel uit te komen... zucht. Nou ja, ik wilde toch nog wat thee dus daar maar gekocht. Daarna wilde ik eigenlijk naar 2 tempels maar de tuktuk was ineens veel duurder, er was een hoop gedoe om mij bij de tuktuk standplaats en ineens was ik het helemaal zat. Altijd wordt er misbruik gemaakt, willen mensen wat van je en ik wilde ineens gewoon echt terug naar het hotel. Dus ik weer in een tuktuk terug naar hotel. Het waren best lange ritjes (dik 30 tot 45 minuten) dus tegen de tijd dat ik bij het hotel was m'n stemming alweer een stuk beter.

5 minuten van het hotel is er een shopping omgeving maar in een duurdere wijk van Delhi. Hier shopt het rijke deel van de bevolking en wordt je aardig met rust gelaten. Er is ook een supermarktje waar ik wat blikjes koop en daarna lekker ff koffie drinken bij Starbucks.

Vandaag komt Raj weer en vanwege een afspraak in de stad is hij er gelukkig eerder dan gister, dus rond 19:30 uur is ie al bij mij. We drinken wat en daarna gaan we richting 'de cocktail bar' om wat te drinken en te eten. Super gezellig weer natuurlijk! Er blijkt een salsa feest te zijn en ineens zie ik allerlei schaars geklede dames voorbij komen... totaal het tegengestelde van de afgelopen 3 weken. Echt grappig om te zien. Rond middernacht gaan we terug naar het hotel. We zijn de afgelopen keren totaal vergeten om foto's te maken en nu na wat biertjes en wijntjes gaat het niet helemaal soepel dus weer hebben we de grootste lol omdat het allemaal niet lukt. Uiteindelijk weten we een paar foto's te maken en is het daarna tijd om afscheid te nemen.

De laatste dag ga ik in de ochtend op pad naar de 2 tempels, de Lotus tempel en de Krishna tempel. In de lotus tempel mag je alle geloven beleven en is iedereen welkom. Het is er super mooi en rustig en iedereen zit er in stilte.
De Krishna tempel is het centrum van de 'Hare Krishna' beweging en is een groot feest. Ik ben er net rond de tijd dat er ook een dienst is, dus ik kijk mijn ogen uit. Hare Krishna hebben een negatief beeld vanuit vroeger, maar dit is echt wel mooi om te zien. Volgens dit geloof is Krishna de allerhoogste persoon, de absolute waarheid (God).  Mensen zingen, dansen, bidden, aanbidden en doen dat liggend op de grond, zittend, staand. En ja, de hare Krishna hebben een oranje gewaad aan en zijn kaal met een klein staartje.. Hihi
Na een klein half uurtje als enige (!!) toerist daar te hebben staan kijken ga ik naar buiten en langzaam richting hotel.

Het is echt zo indrukwekkend om mensen zo openlijk te zien geloven en hun leven daaraan te wijden en alle rituelen uitvoeren die daarbij horen.. ik wordt er stil van.

's Middags pak ik alvast m'n koffer en loop ik weer een rondje langs de rijke shopping wijk, drink nog een bak koffie, laat henna zetten. In het hotel bestel ik nog een keer take away en ga daarna lekker op tijd slapen. Morgen ga ik weet fijn naar huis...!

----

Op het vliegveld gaat alles voorspoedig. In de rij bij de paspoort controle raak ik in gesprek met een Indiër die op weg is naar Dubai omdat hij daar woont. Hij reist veel voor z'n werk en familie en heeft ook een tijd in zuid Afrika gewoond. Hij nodigt me uit om mee te gaan naar de Emirates lounge. Ik voel me enigszins opgelaten maar hij vind het totaal geen probleem omdat hij het zo gezellig vind en kan 1 introducé meenemen. Nou, vooruit dan!

Ik kom terecht in een luxe lounge waar stoelen en banken zijn en het best druk is op de vroege ochtend. Mij wordt verteld dat het niet de meest luxe lounge is (je kunt er niet slapen bijv) maar het is verder van alle gemakken voorzien.
Ik krijg champagne (gewoon omdat het kan!!) en eet lekker van het uitgebreide ontbijt buffet. Na anderhalf uur moeten we echt richting gate en zit ik vanwege zijn 'priority' recht als een van de eerste in het vliegtuig

Bij de tussenstop in Dubai blijft hij natuurlijk daar; maar hij laat me nog een keer gebruikmaken van 'priority' zodat ik sneller door de security kan. Super relaxed!

Ik scoor wederom een drankje bij Starbucks, probeer me daarna niet teveel te ergeren aan domme Nederlanders bij de gate; en een paar uur later zie ik mijn ouders op Schiphol! Brrrrr wat is het hier koud!

Allemaal super bedankt voor het volgen van mijn reis. Het is echt leuk om zo alles op te schrijven en na te lezen en voelde ik me op de moeilijke momenten (die ik niet zoveel heb gehad hoor!!) niet zo alleen.

Namasté!

1. Yvon:
    12 november 2016
    Met erg veel plezier heb ik je blog gevolgd
    Zoals al vaker gezegd, een prachtig land en zoals je het beschrijft heeft het je hart gestolen en het is jou land.
    Hopelijk ben je weer een beetje gewend in het koude en natte NL
    Weer sparen voor een volgende reis
    Liefs Yvon