Holy Pushkar

21 oktober 2016 - Pushkar, India

De laatste 10 km van de rit hier naartoe vraag ik me af waar ik terecht ga komen. Na de voorspoedige rit over de snelweg (waar max 80/90 wordt gereden) moesten we de laatste 10 km op secundaire wegen afleggen. Nou ja secundair.... er ligt dan wel asfalt maar niet overal gelijk, er zitten regelmatig flinke gaten in of ze zijn ineens gestopt met een nieuwe laag waardoor er flinke hoogteverschillen ontstaan... ze kunnen hier nog wat leren van de Nederlandse wegenbouwers

Pushkar is een plaatsje met zo'n 16.000 inwoners, gebouwd rondom een heilig meer. Brahma, de schepper, zou een lotus hebben laten vallen en van daaruit ontstond dit meertje. Naast dit meer is de Brahma tempel, een van de weinige in India, dan ook een van de bezienswaardigheden.

Langs de weg stikt het van de kamelen die rustig langs de weg liggen of staan totdat een toerist zich meld voor een ritje. Ook worden ze gebruikt als transport middel voor zware dingen. Eens per jaar, over een paar weken, vind het Pushkar Camel Fair plaats wat voor dit stadje zoiets is als kerst bij ons. Alles wordt in het nieuw gehesen, nieuwe kleren, nieuw verfje op de muur, enz. De fair trekt jaarlijks meer dan een half miljoen bezoekers, zowel Indiërs als toeristen, dus ik ben blij dat ik dat niet mee maak...

Mijn hotel heeft een schitterende ligging aan het meer; vlakbij de main bazaar maar het is er opvallend rustig. Niet alleen in het hotel, maar in het hele plaatsje hangt een erg ontspannen sfeer. Mijn kamer heeft het beste uitzicht van allemaal en ik sta dan ook meteen een hele tijd te kijken wat er zoals gebeurt.

Rondom het heilige meer zijn trappen gemaakt, waar hindoes rituelen uitvoeren zoals gebeden en ze baden er ook in. Vooral s ochtend, wanneer de tijd het meest heilig is, is het erg druk. Er wordt een bel geluid voordat de heilige ghats betreden worden, slippers of ander schoeisel zijn dan ook niet toegestaan. In de avond bij zonsondergang is er 'aarti' ofwel ceremonie. Er wordt continue getrommeld wat een erg rustgevende werking op me heeft, ik kijk vanaf mijn kamer bijna het hele uur (filmpje voeg ik toe als ik een keer stabiel WiFi heb...!)

Raj heeft een gids voor me geregeld die me de eerste middag in een uurtje wegwijs maakt door de drukke main bazaar en de ghats terwijl hij meer over Pushkar verteld. Het is een drukte van jewelste maar omdat ik niet alleen ben laten ze me met rust.. heerlijk!

Mijn anderhalve dag hier vliegt voorbij, ik doe niet zo heel veel, ik sjok zelf een keer over de bazaar en over de ghats, maar vooral genieten van het uitzicht vanuit het dakterras. Ik eet in een typisch Indiaas ingericht tentje, het eten is niet heel slecht maar wel de goedkoopste maaltijd tot nu toe! Zie ook de foto's...

Voordat we vertrekken sta ik vroeg op, om 5:30 uur, zodat ik op tijd ben voor de zonsopkomst en om de pelgrims te observeren... ik zit er ruim een uur helemaal zen te zijn en gewoon te kijken wat er allemaal gebeurt.. heb ook een paar foto's gemaakt die ik heb geüpload.

Na dit indrukwekkende rustgevende schouwspel is het tijd om te gaan.. snel regel ik mn beste ontbijt tot nu toe (Nutella toast!!). Van de hotel eigenaar krijg ik een stuk carrot cake (heel lekker!!) mee en ga op pad naar het volgende avontuur in Udaipur...