The pink city

18 oktober 2016 - Jaipur, India

Overweldigend.. dat is het eerste wat bij me opkomt als ik aan de eerste dagen in Jaipur denk. Ik ben voor de 2e keer hier en het gevoel is het niet anders dan 5,5 jaar geleden. Misschien komt het wel omdat ik beide keren meteen naar Jaipur ben vertrokken en dit dus de eerste 'echte' ervaring in India is... het is echt een super drukke stad, dat op zich is niet eens zo heel overweldigend... wat het voor mij vooral de eerste dagen bij vlagen moeilijk maakt is dat werkelijk iedereen iets van je wil en aan je wil verdienen.

De meeste mensen willen geld verdienen door goedkope troep aan je te verkopen.. rustig in een straat ronddwalen kan eigenlijk niet want iedereen spreekt je aan zodat je in het winkeltje kijkt, soms lopen ze met je mee en vragen waar je vandaan komt, waar je naartoe gaat, of je getrouwd bent, wat je voor werk doet.... met 2 personen of in een groep reizen is dan net wat makkelijker omdat je dan elkaar hebt om tegen te praten en niet iedereen de hele tijd bewust aan het negeren bent...
Over het algemeen kan ik er goed tegen, maar als de vermoeidheid toeslaat en ik niet exact weet waar ik eigenlijk naartoe wil dan wordt het toch wat lastiger.

Jaipur wordt liefkozend 'the pink city' genoemd omdat het oude ommuurde centrum ter ere van een maharadja ooit roze is geschilderd. Ik ben hier al eerder geweest en heb alle bekende attracties dus al gedaan.. daarom heb ik er nu voor gekozen om het rustig aan te doen en wat andere dingen te zien.

De Monkey tempel heb ik wel al eerder gezien maar ik wilde daar graag nog een keer naartoe, dus daar heb ik ruim de tijd voor genomen en ook aapjes gevoerd! Jaipur staat ook bekend om z'n stoffen dussss ik heb een mooie Indiase saree gekocht om eind deze maand Diwali te vieren, 2 tunieken en natuurlijk (!!) 2 sjaals.. nee niet allemaal op 1 dag.. haha

De laatste dag heb ik een mooi fort bezocht met schitterende uitzichten over Jaipur (zie foto's) en daarna ben ik door Manoj afgezet zodat ik de pink city kon ontdekken. Ik was na bezoek aan het Paleis der Winden over de drukke bazaar gelopen en toen had ik het wel gezien... dus lekker ergens eten en terug naar hotel.

Over het eten hier zal ik ook nog wel een apart berichtje schrijven inclusief foto's.. dat is het namelijk echt wel waard!

1. Mama:
    19 oktober 2016
    Lieverd, het is zó leuk om je verhalen te lezen. Zijn we er toch een beetje bij!
    Dikke knuffel! Xx
  2. Inge:
    19 oktober 2016
    Hahahaha mooi geschreven! De 2 tunieken en sjaals wil ik ook nog zien hoor :-)